Yksi tämän
hetken kuumimpia kasvatuskysymyksiä on kehuminen ja sen välttely. Että
mitä, juurihan meille puoli vuosisataa on tolkutettu, että lasta pitää
kehua? Tätä kysymystä käsittelee ainakin tuo A&S. Kehuminen on
hyvin isossa osassa monen lapsiperheen elämää, totta kai, koska sillä
yleisesti ajatellaan kasvatettavan onnellisia ja tasapainoisia lapsia.
Sen sijaan että niistä tulisi vaikka kehunarkkareita, jotka menettävät
mielenkiintonsa itse asioiden tekemiseen ja odottavat vain sitä
tosihienoa ja oletpataitavaa...
Yritän
nykyään tiedostaa motiivini pikku t:n kehumiseen. Yritänkö manipuloida
tai ehdollistaa häntä tekemään asioita, joista on hyötyä minulle (ja
jos, myönnänkö sen avoimesti vai peittelenkö motiiviani jollain)?
Yritänkö saada hänet kommentoitua hiljaiseksi ja pois jaloista? Entä jos
lasta ei kehuisi ollenkaan, vaan antaisi aitoa kiinnostusta ja
aktiivista kuuntelua vaikka kysymällä, että onko sinusta kiva piirtää,
mikä sai sinut valitsemaan tämän aiheen ja oletko itse tyytyväinen
tuohon piirustukseen?
Sitten hän voisi itse miettiä, kuinka tärkeää
piirtäminen, tai mikä asia ikinä kyseessä onkin, hänelle on. Koska ihan samahan se vanhemmille oikeasti on, piirtääkö lapsi vai ei!
Jos kehutaan, niin kehutaan sitten aiheesta, vaikka sitkeydestä ja
sisukkaasta yrittämisestä ja hellyyden osoittamisesta pienemmälle ja
väkivaltaisten impulssien järkevästä kanavoinnista.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti